Ons Verhaal

Waterkers bij sport

Waterkers bij sport

In het kort:

✔︎ Een natuurlijke aanvulling van vitamines en mineralen
✔︎ Waterkers ondersteunt een gezonde ademhaling
✔︎ Beschermt tegen vrije radicalen na inspanning
✔︎ Versnelt herstel
✔︎ Aanvulling bij aanmaak rode bloedlichaampjes


Een natuurlijke aanvulling van vitamines en mineralen

Nutrionele samenstelling waterkers

Afbeelding: Nutritionele samenstelling waterkers

Recentelijk heeft de Centre for Disease Control and Prevention (CDC) een lijst opgesteld met vruchten en groenten die rijk zijn aan nutriënten. Waterkers staat op nummer 1. (Defining Powerhouse Fruits and Vegetables: A Nutrient Density Approach

Waterkers ondersteunt een gezonde ademhaling

Waterkers wordt van oudsher toegepast om de ademhalingswegen vrij te houden. Actieve bestanddelen in waterkers hebben een slijmoplossend effect. Een vrije ademhaling verbetert de toevoer van zuurstof. Hippocrates, een geleerde uit de Griekse oudheid, erkende reeds de verzachtende invloed van waterkers op keel en luchtwegen bij uitwendige koude. Ook de oude kruidenboeken beschreven reeds de werking van waterkers. Bij sinusitis wordt van oudsher waterkers aangeraden. Slijmen worden gemakkelijk verwijderd en men kan weer opgelucht ademhalen. De stoffen hiervoor verantwoordelijk zijn verwant aan de scherpe bestanddelen in mosterd. Vooral astmapatiënten halen hun voordeel uit die gunstige werking van waterkers. Waterkers lucht op! Het Duitse Ministerie van volksgezondheid (Commissie E) staat waterkers toe voor gebruik bij problemen met de bovenste luchtwegen zoals bronchiale verslijming. (Blumenthal, 1998)

Beschermt tegen vrije radicalen na inspanning

Wetenschappers zijn van mening dat vele ziekten hun oorzaak vinden in schade veroorzaakt door vrije radicalen. Gelukkig hebben deze laatste er nu een natuurlijke vijand bij ...waterkers! Het is normaal dat vrije radicalen in het lichaam ontstaan. Maar omdat ze schade kunnen veroorzaken aan cellen zet het lichaam een leger antioxidanten in om deze vrije radicalen snel onschadelijk te maken. Er zijn echter een aantal factoren waardoor er beduidend meer vrije radicalen worden aangemaakt dan het lichaam kan verwerken: stress, weinig slaap, slechte voedingsgewoonten, luchtverontreiniging, ... Het gevolg? Een snellere veroudering en aftakeling van cellen. De vitamines uit waterkers snellen te hulp. Vitamines A, C en E beschermen onze cellen tegen vrije radicalenschade. Je kan het verouderingsproces niet tegengaan. Vroegtijdige veroudering kan je echter wel voorkomen!

Versnelt herstel

Verlies aan energie gaat vaak gepaard met schade door vrije radicalen. Deze vrije radicalen beschadigen onze cellen en de ”energiefabriekjes” (mitochondriën) die deze cellen bevatten. Deze schade is definitief daar deze “energiefabriekjes” zich niet kunnen herstellen. Wanneer vrije radicalen hun schadelijke werk voortzetten laat deze onherstelbare schade zich langzaam voelen. Onze energie daalt en we voelen ons minder fit. Waterkers bevat de natuurlijke antioxidanten vitamine C en E. Deze neutraliseren vrije radicalen voor ze schade kunnen aanrichten. Hierdoor blijven onze cellen beter beschermd. Dit helpt ons energieniveau te behouden.
Het langzame herstel naar een natuurlijk energieniveau kan niet vergeleken worden met het effect van stimulerende planten. Planten als koffie, tabak, guarana of ginseng geven slechts een kortstondige boost terwijl ze eigenlijk het lichaam over stimuleren en langzaam verder uitputten. Regelmatige inname van waterkers helpt een gezond energieniveau op te bouwen op een langdurige manier.

Aanvulling bij aanmaak rode bloedlichaampjes

Het zuurstoftransport in ons lichaam wordt verzorgd door de rode bloedlichaampjes. Om deze aan te maken heeft ons lichaam behoefte aan voldoende ijzer, foliumzuur en vitamine B6. Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Al deze stoffen zijn rijkelijk aanwezig in waterkers. 


Bronnen:
Het waterkerswonder, Arne Speybrouck, Sint Joris 2011
https://www.cdc.gov/pcd/issues/2014/13_0390.htm
Food Standards Agency (2002) McCance & Widdowson’s The Composition of Foods, 6th Summary Edition.
Cambridge: Royal Society of Chemistry.
* U.S. Department of Agriculture, Agricultural Research Service (2003). USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 16.
Delen
Vorig bericht